‘Samen met u bouwen we aan een mooie Julianaweg voor de toekomst!’
Het Schetsontwerp voor de gehele Julianaweg is in november 2021 vastgesteld door de gemeenteraad. Er is ervoor gekozen om de deelgebieden het Dorp en de Entree samen te voegen in de volgende ontwerpfase. Er is dus één ontwerp voor het resterende deel van de Julianaweg.
De voorbereidingen voor de realisatie zijn al gestart. Naar verwachting start de echte herinrichting in oktober 2025. De eerste fase is het deel vanaf de Corridor tot aan de rotonde Kielstraat-Van Baarstraat.
Fasering van de werkzaamheden
De herinrichting van deelgebieden Dorp en Entree start naar verwachting op 20 oktober 2025. We beginnen met het gedeelte van de Julianaweg, van de Zusterschoolstraat tot en met de Zeestraat. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in vijf fasen.
Een belangrijk uitgangspunt is dat de bereikbaarheid voor verkeer, bewoners en ondernemers zoveel mogelijk behouden blijft. Daarom stemmen we onze planning en fasering af met de nutsbedrijven, busmaatschappijen en hulpdiensten.
De nutspartijen trekken voor het laatste deel van hun werkzaamheden samen met ons op. Terwijl wij de weg openmaken en onze werkzaamheden uitvoeren, leggen zij tegelijkertijd de kabels en leidingen aan. Het is ons streven dat de Julianaweg na afronding van een fase volledig klaar is, inclusief groen en bomen. Omdat sommige werkzaamheden, zoals het planten van bomen, afhankelijk zijn van het seizoen, kan dit onderdeel soms op een later moment plaatsvinden.
De afbeelding toont de vijf fasen waarin de werkzaamheden worden uitgevoerd.
Fasering van de werkzaamheden
De herinrichting van deelgebieden Dorp en Entree start naar verwachting op 20 oktober 2025. We beginnen met het gedeelte van de Julianaweg, van de Zusterschoolstraat tot en met de Zeestraat. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd in vijf fasen.
Een belangrijk uitgangspunt is dat de bereikbaarheid voor verkeer, bewoners en ondernemers zoveel mogelijk behouden blijft. Daarom stemmen we onze planning en fasering af met de nutsbedrijven, busmaatschappijen en hulpdiensten.
De nutspartijen trekken voor het laatste deel van hun werkzaamheden samen met ons op. Terwijl wij de weg openmaken en onze werkzaamheden uitvoeren, leggen zij tegelijkertijd de kabels en leidingen aan. Het is ons streven dat de Julianaweg na afronding van een fase volledig klaar is, inclusief groen en bomen. Omdat sommige werkzaamheden, zoals het planten van bomen, afhankelijk zijn van het seizoen, kan dit onderdeel soms op een later moment plaatsvinden.
Planning
De werkzaamheden in het eerste deelgebied starten op 20 oktober 2025. Naar verwachting ronden we dit deel af in het najaar van 2026. Hieronder vindt u een overzicht van de verwachte planning per fase:
Fase | Start werkzaamheden | Verwachtte einddatum |
1. Zusterschoolstraat tot rotonde Van Baarstraat | 20 oktober 2025 | Januari 2026 |
2. Rotonde Van Baarstraat tot Foksiastraat | December 2025, omleiding start januari 2026 | Februari 2026 |
3. Foksiastraat t/m Meergracht | Februari 2026 | Juni 2026 |
4. Meergracht tot rotonde Zeestraat | De planning van fase 4 en 5 wordt op dit moment nog uitgewerkt. Hiervoor lopen nog enkele onderzoeken. Bij het opstellen van de planning houden we zoveel mogelijk rekening met de kermis en met de werkzaamheden in het winkelgebied dat na de rotonde bij de Zeestraat aan de beurt is. | |
5. Rotonde Zeestraat | ||
De planning is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de beschikbaarheid van personeel, leveringen van materialen, weersomstandigheden en onvoorziene omstandigheden in de ondergrond. Tijdens de uitvoering kan het voorkomen dat een deel van een volgende fase al eerder wordt meegenomen, als dit gunstiger is voor de voortgang of voor de omgeving. De actuele stand van zaken en eventuele wijzigingen in de planning worden gecommuniceerd via de BouwApp. We raden u aan om het deelproject Dorp en Entree te volgen en notificaties in te schakelen.
Omleidingsroute
Tijdens de uitvoering geldt een grote omleidingsroute. Het doorgaande verkeer richting industrieterrein Julianaweg en naar het parkeerterrein van de Parallelweg wordt omgeleid via de route Zuiderzeeweg – Zuidpolderlaan – Dijkgraaf de Ruiterlaan. Daarnaast geldt per fase een omleidingsroute.
Fase 1 – Zusterschoolstraat tot rotonde Van Baarstraat
Tijdelijke bushalte
Tijdens de werkzaamheden worden de buslijnen 110, 316 en 614 omgeleid. Deze bussen verlatende Julianaweg bij de rotonde met de Van Baarstraat en vervolgen hun route via de Hyacintenstraat. Hierdoor komen de bushaltes ’Visserstraat’ (nabij de Zusterschoolstraat) en Papaverstraat gedurende de werkzaamheden in dit deel van de Julianaweg tijdelijk te vervallen. In fase 1 komt er een tijdelijke bushalte in de Van Baarstraat en de Hyacintenstraat.
De tijdelijke bushalte in de Van Baarstraat komt in de bestaande parkeervakken aan de kant van het plantsoen. De bus zal hierdoor tijdelijk deels op de rijweg of fietsstrook staan. Bij deze tijdelijke halte wordt geen abri geplaatst, omdat deze halte voornamelijk wordt gebruikt als uitstaphalte. Omdat de parkeervakken tijdelijk worden gebruikt als haltekom, kan hier tijdelijk niet worden geparkeerd.
Fase 2, 3 en 4 – Van Baarstraat tot ronde Zeestraat
Fase 5 – Rotonde Zeestraat
Net als bij de Corridor is Dura Vermeer de aannemer die de uitvoering op zich neemt. De werkzaamheden bestaan onder andere uit het verwijderen en aanbrengen van asfalt, het herinrichten van de rijbaan, het fietspad, voetpad en parkeerplaatsen, en het aanbrengen van groenvoorzieningen en lichtmasten.
Na de inloopavond van 11 juni 2024 ontvingen we veel reacties en vragen van bewoners, gebruikers van de Julianaweg, busmaatschappijen en hulpdiensten. Die betrokkenheid waarderen we enorm. Op basis van deze input zijn extra verkeerskundige studies uitgevoerd. Daarbij is onder andere gekeken naar mogelijke aanpassingen van bushaltes, het al dan niet toepassen van verkeerslichten, de inrichting van de rotonde bij de Zeddeweg en de aansluiting van het terrein van RKAV Volendam en de Papaverstraat.
Voor sommige onderdelen was dit een intensief en tijdrovend onderzoek, waarbij niet altijd een duidelijke of makkelijke conclusie te trekken viel. Over een aantal onderwerpen heeft de stuurgroep inmiddels een besluit genomen. Begin april zijn de voorgestelde wijzigingen goedgekeurd. Het bouwteam heeft de opdracht gekregen deze aanpassingen door te voeren in het Definitief Ontwerp. Het Definitief Ontwerp is inmiddels afgerond en gepresenteerd aan de werkgroep.
Fasering van de werkzaamheden
De uitvoering van de herinrichting van de Julianaweg in het Dorp en de Entree start naar verwachting in oktober 2025. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd, met als uitgangspunt dat de bereikbaarheid zo goed mogelijk blijft. Dit vereist nauwe afstemming met onder andere de nutsbedrijven, busmaatschappij, hulpdiensten en ondernemers langs de route.
In de ideale situatie worden in elke fase alle benodigde werkzaamheden uitgevoerd, zodat dat deel van de Julianaweg daarna helemaal gereed is, bij voorkeur zijn dan ook het groen en de bomen al aangelegd. Dat is ook het uitgangspunt van de huidige fasering. Toch kunnen we hier niet in alle gevallen aan voldoen, bijvoorbeeld omdat het planten van bomen seizoensafhankelijk is.
De voorbereidingen voor de uitvoeringswerkzaamheden van het resterende deel van de herinrichting Julianaweg zijn van start gegaan. Dit betreft het deel van de Julianaweg vanaf de Zusterschoolstraat tot en met de rotonde Heideweg-Zeddeweg. Om goede uitvoeringsplannen te maken, stemmen de betrokken partijen, zoals de nutsbedrijven en de aannemer voor de herinrichting, hun plannen en fasering op elkaar af.
Fasering
De werkzaamheden vinden in fases plaats. De uitwerking van deze fasering is momenteel in volle gang en vereist veel afstemming, zoals overleggen met de nutsbedrijven, busmaatschappij, de hulp- en nooddiensten, en de verschillende ondernemers langs het tracé. De fasering is vooral gericht op het behouden van een goede bereikbaarheid. In een ideaal scenario worden alle werkzaamheden van alle partijen per fase in één keer uitgevoerd, zodat de herinrichting van dat deel direct afgerond is. Dit is echter niet overal mogelijk. Sommige werkzaamheden kunnen niet altijd in de gewenste fasering worden uitgevoerd. Dat geldt bijvoorbeeld voor de aanleg van middenspanningskabel en waterleiding. We overleggen met de nutsbedrijven om te bepalen welke kabels en leidingen vooraf kunnen worden aangelegd om de herinrichting per fase uit te voeren en direct volledig afronden.
Bomen en groen
Groen is een belangrijk uitgangspunt van de herinrichting Julianaweg. Ons doel is om zoveel mogelijk groen te behouden of terug te plaatsen. Eind 2023 is door een extern specialistisch bureau een onderzoek uitgevoerd naar de vitaliteit van alle bomen langs de Julianaweg. Enerzijds om te bepalen of een boom verplant kan worden en anderzijds om in te schatten of een boom de gevolgen van de werkzaamheden kan overleven. Helaas is de conclusie dat nagenoeg alle bomen verwijderd moeten worden en dat de te verwijderen bomen niet verplant kunnen worden. De overlevingskans van deze bomen is nihil.
De te verwijderen bomen worden vervangen door nieuwe bomen, maar deze bomen zullen niet op exact dezelfde plek worden geplant. In het ontwerp is rekening gehouden met goede groeiplaatsen voor bomen met voldoende ruimte. Deze nieuw te planten bomen krijgen meer ruimte voor de wortels dan de bestaande bomen nu hebben. Dit zorgt ervoor dat de nieuwe bomen zich de komende jaren kunnen blijven ontwikkelen. Daarnaast zijn in het ontwerp meerdere plantvakken opgenomen, verspreid over de Julianaweg. De nieuwe beplanting in deze vakken zal zorgen voor meer biodiversiteit en een positieve bijdrage leveren aan de klimaatbestendigheid. De kwaliteit van de bomen en het groen zal hierdoor verbeteren, al is daarvoor wel geduld nodig.
Voorbereidende uitvoeringswerkzaamheden
Om de Julianaweg voor te bereiden en/of klaar te maken voor de totale herinrichting, zowel onder- als bovengronds, zijn voorbereidende uitvoeringswerkzaamheden noodzakelijk.
Deze voorbereidende werkzaamheden zijn de eerste ingrepen die bewoners en gebruikers van de Julianaweg tussen de Zusterschoolstraat en de rotonde Heideweg-Zeddeweg direct zullen merken. Hoewel er voor deze werkzaamheden geen langdurige omleidingen nodig zijn, zal er wel hinder ontstaan. Daarnaast zal het straatbeeld na deze werkzaamheden er anders uitzien en minder aantrekkelijk overkomen. Hieronder leest u welke voorbereidende werkzaamheden wij uitvoeren.
1. Relinen riolering
Om graafwerk aan de riolering te beperken, renoveren we waar mogelijk de bestaande leidingen door middel van relinen. Als de rioolbuis nog op de juiste plaats ligt en sterk genoeg is, wordt aan de binnenkant van de rioolbuis een coating aangebracht. Deze werkzaamheden worden vanuit de putten in de riolering uitgevoerd. Op de openbare weg zullen grote installaties staan opgesteld, die voor hinder kunnen zorgen. Deze werkzaamheden zijn al gestart.
2. Bomen kappen
Om de werkzaamheden in het Dorp en de Entree zowel ondergronds als bovengronds uit te kunnen voeren en tegelijkertijd huizen en winkels bereikbaar te houden, moeten we als het ware ruimte maken. Dat begint met het verwijderen van bomen. Welke bomen verwijderd moeten worden is bepaald aan de hand van het eerdergenoemde bomenonderzoek.
Het kappen van de bomen start in de eerste week van februari 2025. In de afgelopen weken is een ecologische scan uitgevoerd, waaruit naar voren is gekomen dat er ecologisch geen beperkingen zijn om de bomen te kappen. Voor het kappen van de bomen worden plaatselijke afzettingen en tijdelijke parkeerverboden ingesteld. De boomstronken worden tegelijk met de overige werkzaamheden verwijderd.
3. Plaatsen voorbelasting
In de bermen, waar na de herinrichting verharding terugkomt, is het noodzakelijk om de ondergrond voor te bereiden op de toekomstige belastingen. Dit wordt gedaan om ongelijke zakkingen van de ondergrond in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.
Na het kappen van de bomen wordt op deze delen een voorbelasting geplaatst, die bestaat uit bigbags gevuld met zand. Bigbags worden bijvoorbeeld gebruikt als tijdelijke bescherming bij hoog water. Op de grotere oppervlakten wordt het middengedeelte gevuld met los zand dat met grond wordt afgedekt. Deze voorbelasting blijft 3 tot 6 maanden liggen. Voor het plaatsen van de voorbelasting zijn plaatselijke afzettingen en kortlopende omleidingen van kracht.
4. Ondergrondse werkzaamheden, voorbereiding kabels en leidingen
De ondergrondse werkzaamheden willen we zoveel mogelijk meenemen in de fasering van de herinrichting. Voor de aanleg van bepaalde kabels en leidingen kan dat niet en zullen we
vooraf voorzieningen aanbrengen in de Julianaweg, zoals mantelbuizen. Het blijft mogelijk dat voorafgaand aan de herinrichting toch een deel van de nutsvoorzieningen vooraf moeten worden aangelegd. Voor deze werkzaamheden zijn plaatselijke afzettingen en kortlopende omleidingen van kracht.
Eind 2023 is het verkeerskundig ontwerp voor het Dorp en de Entree afgerond. Dat betekent dat alle verkeerskundige kaders rondom wet- en regelgeving en beleid van de gemeente zijn verwerkt in het concept Voorlopig Ontwerp. Dit was het startsein voor het ontwerp- en participatieproces voor het Dorp en de Entree. Er hebben meerdere sessies plaatsgevonden met de werkgroep.
In juni 2024 is het Voorlopig Ontwerp van deelgebied het Dorp en de Entree aan de omgeving gepresenteerd.
Bent u benieuwd naar het proces tot aan het Voorlopig Ontwerp? Klik dan hier.